Lépj vissza az időben ~1000 évet, Szent István király korába, amikor a magyarság kalandozásból átállt az építkezésre – szó szerint is. Szent István 1030-ban kiadta második törvénykönyvét: minden 10. falunak templomot kell építenie. Ebben a játékban a játékosok egy-egy falu vezetőjét testesítik meg, akik amellett, hogy közösen egy templomot építenek, közben saját településük fejlődésére is figyelniük kell. Fa és kő kitermelése, tinókkal és dénárokkal való kereskedelem, munkások foglalkoztatása – minden döntés számít, hiszen a templomépítés csak a felszín, a valódi verseny a falvak gyarapodásával együtt folyik.

A játék különleges csavart visz a klasszikus EURO mechanikába: miközben 1030-ban munkáslehelyezéssel menedzseljük falunkat, minden forduló elején titkos licit alapú területfoglalással visszaugrunk az időben a kalandozások korába, hogy a múltban megszerzett erőforrásterületek (erdők, hegyek, mezők) a jelenben minket szolgáljanak. Az időkezelés absztraktsága mellett a játék egy vegytiszta EURO.
A Szent István egy összetett, mégis átlátható, munkáslehelyezős euró típusú játék, amely gazdasági menedzsmentet, erőforrás-kezelést, területfoglalást és egyedi akciókártya-rendszert ötvöz, magyar történelmi háttérrel és modern eurogame mechanikával.
Galéria
(a galéria letöltésoptimalizálás miatt csak oldalfrissítés után jelenik meg)
Erősségek
- Egyedi történelmi tematika: A játék a kora középkori magyar történelemre épít, mégis elkerüli a didaktikusságot – izgalmas játékmenettel hozza közelebb Szent István korát.
- Kombinált mechanikák – EURO: A klasszikus munkáslehelyezés és gazdasági menedzsment mellé időutazós, licit alapú területfoglalás társul, friss élményt nyújtva eurojátékosoknak.
- Különleges akciókártyák és munkásrendszer: A játékosok nem azonos munkásokkal és akciólehetőségekkel dolgoznak – a sokszínűség újratervezhetővé és változatossá teszi a stratégiákat.
- Közös cél, rejtett versengés: Bár a templomépítés közös vállalkozás, a játékosok rejtetten versenyeznek a saját falu fejlesztésében – az egyensúly a közös cél és az egyéni érdek között izgalmas feszültséget teremt.
- Tematikus és mechanikus kohézió: A történelmi háttér nem csak díszlet – a játék minden eleme (templomépítés, termelés, múltbeli területfoglalás) a korszak logikájához igazodik.
- Közepes nehézség, mégis mély döntések: A Szent István ideális azoknak, akik szeretik a stratégiai gondolkodást, de nem szeretnének szabályrengetegben elveszni – a logikus akciórendszer segíti a tanulást és a tervezést is.

Adatok
Fejlesztő | Szauer István |
Grafika (prototípus) | AI |
Kiadó | – |
Megjelenés | – |
Fejlesztői megjegyzés
Mindig is foglalkoztatott a gondolat, hogy társasjátékban dolgozzam fel Szent István korát. Elsőként a kalandozások időszaka vonzott, és sokáig terveztem, hogy ebből egy klasszikus területfoglalós játékot készítek. Végül arra jutottam, hogy ha minden játékos magyar oldalon játszik, akkor a saját országunk feldarabolása tematikusan erőtlen és logikátlan lenne. Ezért a hódítás mechanikát egy kisebb léptékű, absztraktabb formában, egy fiktív lokális térképen tartottam meg.
A játék alaptermészete ugyanakkor szükségszerűen EURO lett. Az államalapítás makroszintű folyamatait mikroszinten, egy-egy falu fejlődésén keresztül lehetett jól bemutatni – ebből pedig természetesen egy munkás és lapkalehelyezős gazdasági játék született.
A játék akciókártya-rendszere számomra különösen fontos eleme lett. Az ezüst- és aranyszintű kártyák dinamikáját, valamint a lapok továbbadását és csúsztatását szó szerint álmomban dolgoztam ki – reggel le is jegyeztem. Ez a különleges mechanika most a játék egyik motorja.
Kiadási aspektus
Bár a játék jól illeszkedik a Kard és Korona Kiadó magyar tematikájú portfóliójába, nem kifejezetten ennek a kiadónak készült, sokkal inkább személyes indíttatásból: szerettem volna egy EURO-t készíteni és egy játékot, ami méltó módon dolgozza fel Szent István korát. A projekt jelenleg kiadót keres – olyan partnert, akit kifejezetten érdekel a történelmi tematika és a korszerű mechanikák ötvözése.